In de beginjaren was ik erg gecharmeerd van Chinees en Japans schilderen, nog steeds trouwens.
Vooral de allereerste lessen in sumi e zijn belangrijk geweest. Het vasthouden van de kwast, het proces van het maken van de inkt en de bestudering van het onderwerp en de houding van het lichaam. Het schilderen van bamboe ben ik blijven herhalen. Met kwade streken!
Simplificeren en tot de essentie brengen van een onderwerp is de filosofie bij Chinees schilderen
To get at the heart of the story… you have to go back to the beginning
Tekenen doe ik nog steeds graag. Het uitwerken van een mooie tekening, het geduld ervoor opbrengen. De concentratie, heerlijk vind ik dat. De eenvoud van het potloodje!
De pasteltekening hoort hier ook, kleur vindt daar eenvoudigweg zijn weg.
Klik op een foto voor een vergroting.
- Erik
- Naar Degas
- Twee platanen
- Licht in het Atelier Chinese Inkt
- Nuneville
- Anoukje
- Portret van Rian
- Sumi e
- Pottekes houtskooltekening
- De kimono
- I see my mother
- Mark
- Snoekje
- Tegen het kussen
- Sumi e
- Anouk
- Op de bank
- Whiskers
- Het vogeltje
- Een nieuw poesje
- Philips’s fietsenhok dahliatuin
- After Degas